Як підготувати дітей до надзвичайних ситуацій, зокрема до війни? Інструкція

У надзвичайних ситуаціях діти є одними з найбільш вразливих учасників подій. 

Тому батькам варто заздалегідь підготувати дитину до небезпеки – і це не лише про війну, а й про повінь, пожежу, землетрус тощо.

Однак перш ніж діяти, необхідно завчасно поговорити з дитиною у спокійній атмосфері.

Ми відібрали декілька порад щодо того, як говорити з дітьми про безпеку, які правила пояснити, і в які ігри пограти.

✅ Обов'язково важливо наголошувати, що ви говорите про безпеку не тому, що щось небезпечне має статися, а для того, щоб "натренувати м’яз безпеки" та відчувати свою силу в будь-якій ситуації, радить Світлана Ройз.

"Дітей важливо готувати до надзвичайних ситуацій для того, щоб інформація, яку вони можуть отримати під час самої ситуації, не була шокуючою та травматичною. 

Підготовка робить стрес дитини "експертним", виводить дитину та дорослого зі стану  травматичної безпорадності та вразливості. Ми протиставляємо тривозі  продуктивні дії", – пише психологиня.

✅ Дітей потрібно підготувати до надзвичайних ситуацій заздалегідь тa y cпoкiйнiй oбcтaнoвцi.

Важливо почати розмову, коли вся сім'я збирається разом, ідеально сісти в коло, щоб увага рівномірно була розподілена між усіма членами ciм’ї. 

✅ Важливо, щоб батьки говорили спокійно та досить повільно, спостерігаючи за змінами пози та реакціями дитини.

✅ Кожному члену сім’ї варто призначити його власну відповідальність, зробити кожного "супергероєм безпеки".

✅ Важливо розповісти дітям, як колись ви переживали складний досвід небезпеки і впоралися з ним, але не були готові, тому витратили важливий час та сили. 

✅ Важливо легітимізувати страх дитини i самим сказати: мені іноді буває страшно, коли я бачу у фільмах пожежу чи думаю про землетрус. Коли думаю про те, що щось може нам загрожувати. 

Як говорити з дітьми?

Психологиня радить поміркувати разом з дітьми про те, що таке безпека. 

"У розмові про безпеку ми говоримо про те, що відчуття безпеки може бути внутрішнім: коли ми впевнені у собі, у своїх знаннях, своїх силах, коли ми знаємо правила, коли впевнені одне в одному, коли знаємо, що нас ніхто не зрадить, що ми  можемо розраховувати на допомогу", – пише Ройз.

Можна запитати у дітей: на що вони спираються всередині (якості, знання), чи є у них знайомі (діти та дорослі), з якими вони почуваються захищеними. 

Варто вигадати разом ідеальний захищений простір (намалювати, виліпити його).

Варто обговорити, як ви можете подбати про безпеку.

Згадати правила дорожнього руху, як потрібно заходити в ліфт, не відчиняти двері чужим, мити руки після прогулянки та перед їжею, носити маску під час карантину, не йти з незнайомцями, перевіряти електроприлади, вимикати газ i воду тощо.

Дитина обов’язково має знати своє ім'я та прізвище, адресу, імена батьків, мати записаний номер телефону. 

Також необхідно підготувати дитину до звуку сирени.

Можна сказати малечі: "Для того, щоб сповістити людей про небезпеку, лунають сигнали – вони спеціально дуже гучні, щоб yci почули та відреагували (спробуй сам видати найгучніший та найнеприємніший звук)".

✅ Дитині варто знати, що свідчить про екстрену ситуацію:

  • сирена зі звуком, що підвищується i знижується сповіщає про ракетний обстріл;
  • якщо меблі рухаються, є відчуття корабельної хитавиці – це свідчить про землетрус;
  • а запах гapy та раптове відчуття тепла свідчить про пожежу в будинку.

Також батьки мають пояснити, що треба робити у різних екстрених випадках.

Під час землетрусу

Взяти "валізу безпеки", домашніх улюбленців, телефон, спуститися сходами (не ліфтом) i вийти з дому на відкритий простір.

Під час повені

Взяти "валізу безпеки", домашніх улюбленців, телефон, піднятися на високе місце.

Під час сигналу сирени

Взяти "валізу безпеки", домашніх улюбленців, телефон; йти у бомбосховище або лягти на підлогу біля внутрішньої стіни.

✅ Необхідно переконатися, що діти знають безпечне місце у садочку та біля нього, біля ігрових майданчиків та в будь-якому іншому місці, де вони часто бувають.

Також треба роз'яснити їм принцип, відповідно до якого вони обиратимуть правильне укриття навіть у незнайомих місцях.

У надзвичайній ситуації  дитині не можна перебувати біля важких речей, вікон та скляних предметів, у ліфті.